”Hon offrade sitt liv för att rädda mitt”

Frida hamnade i en knivduell när hon var i Argentina. När hon festar syns ett ärr på hennes högra hand. Men för Erna Gerd Johansson som ställde sig i mellan gick det sämre. ”Hon hade ingenting att hälsa Sverige, men hon bad mig dricka ett glas för henne på krogen Ultra Mar” säger Frida torrt.

Frida röker sin pipa

”En kvinna som hette Gorane försökte sticka kniven i mig! Jag hade ju varit med hennes kille”, säger Frida och drar lite på munnen. ”Killen frestade mig lite mer än vad jag tålde”,

Argentina var härligt galet 

När jag sist träffade Frida var hon en uppsluppen tjej som såg fram emot att segla till Argentina. Nu möts jag av en distanserad kvinna. Hon har sminkat sig mörkt runt ögonen och börjat röka pipa. ”Allt var så härligt galet i Argentina. Här pratar alla bara om sina bostadsrätter och att renovera kök”, fnyser Frida föraktfullt och tittar utmanande på mig.

Vad var det som var så härligt med Argentina? Folk renoverar väl kök där också?

Fjäril

En av Argentinas många fjärilar

Frida himlar med ögonen. ”Vi spelade kort, red barbacka på fyllan och männen som var som…de var som fjärilar. Vinet var billigt och samtidigt  fanns det mycket att välja på. Systembolaget! Svenskarna vill ju ha sin mamma staten. Men för min del, vill folk dricka så får dom tag på det ändå.”

Men det galna livet ledde till att din väninna omkom. Kan du berätta vad som hände?

Fridas ögon blir blanka men hon snörper ihop munnen. ”Att Gerd dog hade ingenting med festandet att göra. Det var den där Gorane som var så fruktansvärt svartsjuk. Sjuka människor finns det överallt och hon var spik nykter när hon drog kniven mot mig.

skägg

Den mystiska Erna Gerd Johansson var från Uddevalla

Jag blev jävligt rädd faktiskt. Men Gerd var snabb och Gorana hann bara rispa min högra hand. Atención! ropade Gerd när hon sprang i mellan. Det sorgliga är att den där skatan Gorana inte hejdade sig utan stack kniven rakt i hjärtat på Gerd”.

Gerd gav allt hon hade till Frida 

Frida frågade Gerd om hon hade något att hälsa till Sverige. Tyvärr hann Frida aldrig få veta någonting om Gerds släkt och vänner. Enligt Gerd skulle de för allt i världen inte besväras.

”Det sista Gerd gjorde var att ge både sin häst och sina pengar till mig så att jag kunde ta mig tillbaka till Buenos Aires”, säger Frida och stirrar ut genom fönstret.

Hur lärde du känna Goranas kille?

”Han och Gorana arbetade på samma gård som oss. Jag och Gerd hade fått jobb som cowgirls i Estáncian La Posta.  Jag hade inga avsikter med Goranas kille men han gillade när jag spelade banjo för honom på hans rum. Han var otroligt vacker och det ena ledde till det andra…”

Hur kom det sig att Gerd bodde i Argentina?

Frida berättar att Gerd arbetade med snickerier på en båt men blev kvarglömd i Buenos Aires där hon fick jobb som stallkneckt. ”Mycket mer vet jag inte, jo förresten hon var från Uddevalla”.

Vad händer nu Frida?

”Det är höst och många jag känner har börjat plugga eller jobba. Själv har jag ingen motivation. Sedan Gerd dog känns allt så grått på något sätt. Och Sverige… Frida verkar fastna med blicken någonstans långt bort och är tyst en lång stund.

Men så vaknar hon till, ”En sak är säker, jag ska lära mig flytande spanska!”. Så får hon bråttom hem för att plugga. ”Glosorna måste man nöta in. Adiós!” säger Frida samtidigt som hon sätter på sig kappan och den stickade schalen. Genom kaféfönstret ser jag henne tända sin pipa och dra ett halsbloss innan hon raskt promenerar hem.

Uppgift 1: Skriv en intervjutext

Att utifrån Balladen om Ernst Georg Johansson skriva en artikel på 3000 tecken inklusive blanksteg.

1 tanke på “”Hon offrade sitt liv för att rädda mitt”

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja.
    Mellanrubriker: Ja.

    Kommentar:
    Toppen, du förstår att lyfta fram mordet. Extra plus för att du kryddar till historien genom att göra den nutida och dessutom leker med gender-bending. Lysande bra!

    Betyg: VG

Lämna en kommentar