Analys av theguardian.co.uk

I den här artikeln analyserar jag en av Storbritanniens största mediewebbplatser theguaridan.co.uk. Jag tittar närmare på målgrupp, innehåll, utseende och användbarhet. I slutet av artikeln sätter jag betyg på webbplatsen.

Målgruppen är välbeställd medelklass

På wiki.answers.com kan man läsa följande beskrivning av the Guardians målgrupp: Champagne Socialists. The sort of people who have secured their livelihood comfortably in the British middle class and then decide to make astute value judgments upon the very system that aided their rise to comfort and wellbeing.  Another word would be hypocrites.”

Enligt wiki.answers.com är de som läser the Guardian alltså en välmående grupp som är kritiska till det system som gynnar dem själva. The Guardian har en sida för sina annonsörer där de skryter om sina läsare. Många av läsarna är ”progressives”, det vill säga moderna och framstegsvänliga människor. ”Progressives” är nyfikna och tycker om förändring och teknik.

le illustration

Illustrationen visar att ”progressives” tillhör medelklassen i större utsträckning, är rikare, oftare har jobb och är yngre än den genomsnittliga britten. Alla som läser GNM:s produkter är inte ”progressives” men man vill nå den här gruppen i större utsträckning. Illustration: Lånad från theguardian.com.

Tabellen nedan visar statistik över vilka som besöker theguardian.co.uk och den genomsnittliga brittiska besökaren på nätet. I Storbritannien står AB för samhällsklasserna A – övre medelklass och B – medelklass. C står för lägre medelklass.

theguardian.co.uk Den genomsnittliga brittiska besökaren på nätet.
Kvinnor 43 % 49 %
16-34 år 45 % 35 %
Har barn 40 % 40 %
Universitetsexamen 71 % 40 %
AB 40 % 29 %
ABC1 65 % 57 %
Hushållet har en inkomst från 50 000 pund per år 40 % 31 %
Chefer 19 % 16 %
Utbildade, diplomerade 32 % 12 %

Källa: Statistiken kommer från theguardian.com.

Ovanstående statistik tyder på att många av theguardian.co.uk:s läsare är ”progressives”. Men det är anmärkningsvärt att den mindre seriösa mediewebbplatsen thesun.co.uk har ännu fler läsare från socialgrupp ABC1, 68 procent varje vecka och 71 procent dagligen. En grupp som jag tror att theguardian.co.uk skulle vilja nå i större utsträckning är kvinnorna. De besöker theguardian.co.uk i mindre utsträckning än vad de besöker andra sidor på nätet.

Texterna och innehållet är anpassat till målgruppen

Språket i artiklarna är konkret, rakt och aktivt. Jag som är van att läsa på engelska men inte har det som modersmål förstår sammanhangen men inte alla ord. Innehållet i rubrikerna, tonen i artiklarna och motiven på bilderna gör att sidan känns seriös. När man tar upp ämnen som sex och droger så är tonen eftertänksam och reflekterande. Antalet annonser är sparsamt och de annonser som finns är relativt små.

Skärmbild (37)

På ”Comment is free” kan även läsarna starta diskussioner. De debattartiklar som man väljer att publicera representerar olika åsikter men man är tydlig med att tyngdpunkten är artiklar som speglar The Guaridans profil som progressiv, liberal och med vänsterinriktning. Foto: Skärmdump av theguardian.co.uk.

Video, bilder och poddar – kvalitén och utbudet imponerar

Förutom att det ligger bilder och videoklipp i anslutning till artiklarna så hittar du en respektingivande mängd videofilmer under fliken Video. De handlar om allt från världsnyheter till musik. Under Audio & podcasts hittar dy poddar inom en rad områden såsom komedi, sport och vetenskap. Klickar du vidare på länken In Pictures hittar du bilder av mycket hög kvalitet på allt från en nyfödd elefant till svälten i Somalia. Vill du däremot titta på halvnakna kvinnor så förekommer de betydligt flitigare på andra webbplatser.

De interaktiva sidorna håller ojämn kvalitet

Under fliken Interactive guides hittar du interaktiva sidor. Du kan bland annat skriva in ditt födelsenummer och se hur temperaturen har stigit på jorden under din livstid och hur mycket den kan komma att stiga under resten av ditt liv. Du kan också till exempel klicka på en karta av Australien för att se hur många som har solfångare i olika delar av landet. De interaktiva sidorna presenterar en del intressant information men håller ojämn kvalitet. Det känns som att man tycker att formatet är så roligt så att kravet på innehållet är lägre här än när man använder sig av andra format.

Utseende och användbarhet

En bra webbplats måste vara både snygg och användbar för att få och behålla läsare. Den ska också följa mönster för var man hittar saker och hur de ser ut. Mönstren gör att läsaren känner igen sig och känner förtroende för webbplatsen.

Den relativt sobra färgskalan theguardian.co.uk bidrar till att den känns seriös. De blå rubrikerna ger ett svalt intryck. Webbplatsen har mycket text och många olika artiklar på varje sida. Jag tycker att det signalerar att man har höga förväntningar på sina läsares förmåga att ta till sig information.

Skärmbild (34)

Här är ett exempel på en liten bild med en kort text. Under bilden finns en punktlista med länkar till relaterade artiklar. Bild: Skärmdump av theguardian.co.uk.

Skärmbild (42)

Utseendet och innehållet skapar tillsammans en hemsidas personlighet. De poppiga färgerna på rubrikerna högst upp gör att webbplatsen känns modern och ungdomlig. Foto: Skärmdump av theguardian.co.uk.

Skärmbild (43)

Serifferna är inringade. Foto: Skrämbild av theguardian.co.uk.

Jag tycker att typsnitten är snygga och luftiga. Typsnitten i loggan och i de större rubrikerna har seriffer vilket är snyggt. En seriff är ett tvärstreck som avslutar en bokstavsstapel. På webben är det lättare att läsa bokstäver utan seriffer. Därför har bokstäverna i löptexten och i de små rubrikerna inga seriffer.

För att motverka plottrighet och göra sidan användarvänlig använder man sig i webbdesignen av rutnät som på sidan visar sig som spalter. På theguardian.uk.co är sidorna indelade i tre spalter.

Skärmbild (36)

Förstasidan liknar de andra sidorna och har de tre karaktäristiska spalterna. Det är inte ristat i sten utan något som webbplatsen förhåller sig till flexibelt beroende på sidornas innehåll. Förstasidan som du ser på bilden har en extra spalt längst till höger. Foto: Skärmdump av theguardian.uk.com.

Tomma utrymmen gör det lättare att hitta och läsa

Skärmbild (41)

Det aktiva utrymmet är ingen slump utan en strategi för att öka användbarheten. Foto: Skärmdump av theguaridan.co.uk.

En bra webbsida behöver balans mellan tomma och fyllda utrymmen. Man skiljer mellan passiva utrymmen som ligger utanför området med innehåll och aktiva utrymmen som ligger i området med innehåll.

Screenshot_2013-10-05-19-38-40

Så här ser bilden ut på mobilen. Foto: Skärmdump av theguardian.co.uk.

På webben kan man minska det passiva området. Men det aktiva utrymmet gör det lätt att hitta, skumma och läsa. För mycket aktivt utrymme kan göra det svårt för läsaren att veta om sidan är slut eller om en rubrik hör till en text.

Webbplatsen theguardian.co.uk använder sig av följsam webbdesign vilket innebär att sidans design anpassas till webbläsarens fönster. När du öppnar sidan på mobilen visas bara en kolumn och en del av texten filtreras bort. Texten som visas på mobilen är tillräckligt stor för att den ska vara lätt att läsa men på en del ställen uppstår det onödiga passiva utrymmen.

Rubriker och länkar

Rubrikerna vägleder läsaren genom texten och är ännu viktigare på webben än i andra texter. Dels för att de kan ge träffar i en sökmotor men även för att du bara ser en del av artikeln på bildskärmen. Webbplatsen theguardian.co.uk är lite ojämn när det gäller att sätta mellanrubriker. I vissa artiklar förekommer de flitigt men i andra ser jag att de gärna skulle kunna ha att lagt in fler.

Länkar kan distrahera läsaren när de ligger mitt i en artikel eftersom läsaren måste ta ställning till om han eller hon ska stanna kvar på sidan eller börja läsa någon annanstans. I de flesta artiklar på theguardian.co.uk håller man nere antalet länkar. De länkar som finns går ofta till andra artiklar. Jag tycker att det är intressant att man ibland väljer att länka till Wikipedia som inte är en helt pålitlig källa.

En snygg webbplats som levererar och ställer krav på läsarna

Webbplatsen theguardian.co.uk är snygg, rolig och ungdomlig. Jag uppskattar den seriösa nyhetsrapporteringen, tilltalet och tycker att det är skönt att slippa bilder på halvnakna kvinnor. Allting du ser på webbplatsen är gratis men prenumererar du på digitalversionen av papperstidningen så får du även tillgång till allt som finns i papperstidningen.

Om man drog ner antalet bilder och artiklar skulle webbplatsen bli mer användarvänlig och lättare att orientera sig på även för grupper som faller utanför webbplatsens primära målgrupp. En idé vore att ta fram alternativa sidor för de som har kognitiva problem och har svårt att tillgodogöra sig innehållet trots att de tilltalas av webbsidans personlighet.

Jag ger webbplatsen betyget 8 av 10.

Källor:

  • www.guardian.co.uk
  • www.sun.co.uk
  • www.datatermgruppen.se
  • Söderström, Jonas: Att skriva för webben är att skriva för publik
  • Redish, Janice: Letting Go of the Words – Writing Web Content that Works
  • Nieders Robbins, Jennifer: Learning Web Design
  • Jason Beaird: The Principles of Beautiful Web Design.

Analysuppgift: Skriv en analys av en stor mediewebbplats på 7 000–8 000 tecken.

Annonser

One thought on “Analys av theguardian.co.uk

  1. Tack för inlämnad uppgift!

    Formalia
    Språk: Utan anmärkning.
    Bilder: Ja.
    Mellanrubriker: Ja.

    Kontrollpunkt, målgruppsanalys:
    ”Champagne socialists”, bättre kanske det inte kan sägas. 🙂

    Kommentar:
    En mycket bra analys även i övrigt!

    Betyg: VG

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s